Na arhiv novic

3. 03. 2023 LNG  | Novice podjetja

Prihodnost utekočinjenega zemeljskega plina kot pogonskega goriva

Tovorni promet na LPG avtoplin
Le nekaj let nazaj je utekočinjen zemeljski plin (UZP oz. ang. LNG) veljal za energent prihodnosti za tovorna in ladijska vozila. Nizka cena energenta (leta 2018 je bila v primerjavi z dizelskim gorivom cena približno 40% nižja), manjše količine izpušnih plinov in tišje delovanje motorja, kar v nekaterih urbanih območjih pomeni, da tovorno vozilo lahko dostavlja blago tudi v nočnem času (ko je sicer hrup omejen), je le nekaj dejavnikov, ki so transportna podjetja prepričali v nadgradnjo svoje dostavne flote. V tujini so določene države prehod na nov energent spodbujale tudi s subvencijami. Gibanje cen energenta v preteklem letu je tako transportna podjetja kot tudi podjetja, ki se ukvarjajo s proizvodnjo tovornjakov na UZP postavilo v nehvaležen položaj. Kaj prinaša prihodnost in kakšne so napovedi strokovnjakov?

Le nekaj let nazaj je utekočinjen zemeljski plin (UZP oz. ang. LNG) veljal za energent prihodnosti za tovorna in ladijska vozila. Nizka cena energenta (leta 2018 je bila v primerjavi z dizelskim gorivom cena približno 40% nižja), manjše količine izpušnih plinov in tišje delovanje motorja, kar v nekaterih urbanih območjih pomeni, da tovorno vozilo lahko dostavlja blago tudi v nočnem času (ko je sicer hrup omejen), je le nekaj dejavnikov, ki so transportna podjetja prepričali v nadgradnjo svoje dostavne flote. V tujini so določene države prehod na nov energent spodbujale tudi s subvencijami. Gibanje cen energenta v preteklem letu je tako transportna podjetja kot tudi podjetja, ki se ukvarjajo s proizvodnjo tovornjakov na UZP postavilo v nehvaležen položaj. Kaj prinaša prihodnost in kakšne so napovedi strokovnjakov?

Po nekoliko turbulentnem lanskem letu je cena UZP v februarju 2023 padla na 1,69€, kar nakazuje umirjanje trga. Strokovnjaki na področju tudi sicer za letošnje leto napovedujejo precej bolj optimistično obdobje, v katerem lahko cena energenta še dodatno pade ali vsaj ostane takšna kot je danes. V letošnjem letu se Matevž Čokl, vodja razvojnih projektov pri Butan plinu, poudarja, da bistvene prednosti UZP kljub ceni še vedno ostajajo in omogočajo konkurenčnost za logistična podjetja z vozili na UZP. Poudarja, da vsaka država drugače obravnava energent. V Sloveniji je vlada začasno odpravila trošarino na UZP, na Hrvaškem pa so odpravili vse dajatve, zato je tam cenejši, v Nemčiji pa so trenutno prevozniki na UZP opravičeni med drugim plačevanja cestnin. Trenutno je na območju EU postavljenih že 400 terminalov, ki tovornjakom omogočajo polnjenje z UZP, zato logistika točenja ne predstavlja večjih izzivov. V Sloveniji je poleg Sežanske polnilne postaje SiLNG v lanskem letu točenje UZP možno tudi v Ljubljani na Letališki cesti. Nižanje cene UZP ter boljša dostopnost pa poleg vseh tehničnih prednosti postavlja energent nazaj na zemljevid poslovnih priložnosti. Več o različnih zornih kotih energenta si lahko preberete tudi v članku Kaj se je zgodilo z gorivom prihodnosti – UZP? objavljenim v prilogi Prevozi časnika Finance (objava avgust 2022).

Matevž Čokl, vodja razvojnih projektov v Butan plinu