Le nekaj let nazaj je utekočinjen zemeljski plin (UZP oz.
ang. LNG) veljal za energent prihodnosti za tovorna in ladijska vozila. Nizka
cena energenta (leta 2018 je bila v primerjavi z dizelskim gorivom cena
približno 40% nižja), manjše količine izpušnih plinov in tišje delovanje
motorja, kar v nekaterih urbanih območjih pomeni, da tovorno vozilo lahko
dostavlja blago tudi v nočnem času (ko je sicer hrup omejen), je le nekaj
dejavnikov, ki so transportna podjetja prepričali v nadgradnjo svoje dostavne
flote. V tujini so določene države prehod na nov energent spodbujale tudi s subvencijami.
Gibanje cen energenta v preteklem letu je tako transportna podjetja kot tudi podjetja,
ki se ukvarjajo s proizvodnjo tovornjakov na UZP postavilo v nehvaležen položaj.
Kaj prinaša prihodnost in kakšne so napovedi strokovnjakov?
Po nekoliko turbulentnem lanskem letu je cena UZP v
februarju 2023 padla na 1,69€, kar nakazuje umirjanje trga. Strokovnjaki na področju tudi sicer za letošnje leto napovedujejo precej bolj optimistično obdobje, v katerem lahko cena energenta še dodatno pade ali vsaj ostane takšna kot je danes. V letošnjem letu se Matevž
Čokl, vodja razvojnih projektov pri Butan plinu, poudarja, da
bistvene prednosti UZP kljub ceni še vedno ostajajo in omogočajo konkurenčnost za
logistična podjetja z vozili na UZP. Poudarja, da vsaka država drugače
obravnava energent. V Sloveniji je vlada začasno odpravila trošarino na UZP, na
Hrvaškem pa so odpravili vse dajatve, zato je tam cenejši, v Nemčiji pa so
trenutno prevozniki na UZP opravičeni med drugim plačevanja cestnin. Trenutno je na območju EU postavljenih že 400 terminalov, ki tovornjakom omogočajo polnjenje z UZP, zato logistika točenja ne predstavlja večjih izzivov. V
Sloveniji je poleg Sežanske polnilne postaje SiLNG v lanskem letu točenje UZP
možno tudi v Ljubljani na Letališki cesti. Nižanje cene UZP ter boljša
dostopnost pa poleg vseh tehničnih prednosti postavlja energent nazaj na
zemljevid poslovnih priložnosti. Več o različnih zornih kotih energenta si lahko
preberete tudi v članku Kaj se je zgodilo z gorivom prihodnosti – UZP? objavljenim
v prilogi Prevozi časnika Finance (objava avgust 2022).
V zadnjih letih se vse več podjetij in gospodinjstev sooča z naraščajočimi stroški energentov ter izzivi, ki jih prinašajo podnebne spremembe.…
Preberite večJesenska izdaja revije Val energije se že podaja na pot do zvestih bralcev. Tudi v tej številki vas čaka kopica zanimivih člankov - preberete lahko, kako…
Preberite več