Na arhiv novic

15. 05. 2023 Jeklenke  | Novice podjetja  | Blog

Plin je nepogrešljiv tudi na kolesarjenju

Luka Roter in Katarina Čepon kolesarjenje prek Andov Peru
Slovenci že od nekdaj veljamo za velike športnike, kar sosednji narodi pogosto izkoristijo za kakšno šalo na naš račun. Zato ni prav nič nenavadnega, če vas med dopustovanjem sonarodnjak z vso kamping opremo na kolesu in nasmeškom na obrazu prehiti, medtem ko vi v avtomobilu čakate ujeti v prometnem zamašku. Zvesti sopotnik kolesarja na turi pa je seveda plinski gorilnik, na katerega prisegajo tudi ekstremni športniki.

Zanimive kolesarske ture lahko najdete na vseh koncih sveta in jih prilagodite svojim zmožnostim in željam. Bi radi premikali lastne meje, se s kolesom dvignili visoko nad oblake? Raje uživate v naravi in varni senci gozdov? Si radi na poti ogledate zanimiva mesta in prenočujete v gostiščih? Kar koli je že razlog za preživljanje dopusta na kolesarskem sedežu, je smotrno pred odhodom podrobno preveriti, kaj vas lahko na tej poti preseneti. Kakšne so temperature ponoči? In pa hrana? Kje boste lahko nakupili hrano in vodo, kako si boste pripravili topel obrok in kakšne omejitve prinaša vaša destinacija?


Luka Roter in Katarina Čepon na kolesarski turi
Luka Roter in Katarina Čepon na kolesarski turi prek Avstralije

Zdrav, topel in polnovreden obrok je na fizično zahtevni kolesarski turi še kako pomemben. Pravzaprav je vnos energije vedno ključnega pomena. Tako za rekreativne kolesarje kot tudi za ekstremne.

Glede na to, kje se boste gibali, pa je bistveno, da si pred odhodom odgovorite na spodnja vprašanja.

1. Kje kupim sestavine za obrok – jih moram morda prinesti s seboj?

Ali so na poti mesta oz. vasi s trgovinami, kjer lahko nakupim vse, kar potrebujem? Ali potujem v času kakšnih posebnih lokalnih praznikov? Kakšni so odpiralni časi trgovin? Ali lahko v lokalnih trgovinah dobim vse, kar potrebujem za uravnotežen obrok?

2. S čim si bom pripravil topel obrok?

Bom s seboj nosil gorilnik ali si bom pripravil ogenj? Ali zakoni v kraju dopuščajo kurjenje na prostem? Kakšne vremenske razmere pričakujem in ali sem pripravljen za kuhanje v teh razmerah (veter, dež …)? Kje lahko kupim kartuše in koliko ur kuhanja mi vsaka kartuša omogoča?

3. Kako si sestavim polnovreden obrok, ki mi bo dal vso potrebno energijo za pot?

Katere sestavine vsebujejo dobre ogljikove hidrate s počasnejšo razgradnjo za počasno sproščanje energije? Katere maščobe so primerne za kolesarsko pot in kateri proteini, ki so nujni za regeneracijo mišic?

Če boste do začetne točke svoje poti potovali z letalom, boste morali vse za kuho na poti kupiti na končni destinaciji. V svojo pot torej ne pozabite vračunati tudi tega časa. Saj veste, dober načrt vam prihrani veliko skrbi.

“V razmerah, kot so bile v Andih, ko so bile izredno nizke temperature, je bil plin del ključne opreme za preživetje, saj je predstavljal najboljši vir, da sva se s toplo hrano pogrela pri temperaturah globoko pod lediščem.”

Luka Roter

Preverite ponudbo plinskih kuhalnikov
Kuhanje na kolesarski turi
Topel obrok je na kolesarski bistvenega pomena

Izzivi in pasti potovanja

Na kolesarskih turah sta Katarina in Luka vedno samooskrbna, kar pomeni, da nimata podporne ekipe ali organizatorja ter vso svojo opremo, hrano in pijačo vozita sama. Zadnja taka izkušnja je bila pot po perujskih Andih pozimi, na katero sta se pripravljala že leto pred odhodom, tako fizično kot tudi logistično, ko sta natančno po dnevih načrtovala višinske vzpone in dolžino poti, prehrano in aklimitazacijo na visoko nadmorsko višino. Ker v gorskem kolesarjenju navadno niso bistveni prevoženi kilometri, temveč višinski metri vzponov in sama dolžina celotne ture, svojo pot raje opišeta kot 35 kolesarskih dni z več kot tisoč metri vzponov vsak dan, na visoki nadmorski višini. Njuna pot je vseskozi potekala na nadmorskih višinah med 3.000 in 5.212 metri, kolikor je bil visok najvišji prelaz. Na takšnih nadmorskih višinah pa je zaradi redkejšega zraka fizična aktivnost toliko težja in se napor podvoji v primerjavi z aktivnostjo na nizkih nadmorskih višinah. Prav tako sta morala skrbeti, da nista zbolela, predvsem, da nista zbolela za višinsko boleznijo, saj bi to ne le ogrozilo njuno pot, temveč bi lahko bilo življenjsko nevarno. V Andih sta bila v času perujske zime in prav takrat je bila najhladnejša zima v zadnjih dvaindvajsetih letih. Soočiti sta se morala z zelo nizkimi temperaturami. Ponoči, ko sta spala v šotoru, so temperature dosegle tudi pod –16 °C. 

To pa ni prvi tovrstni izziv, na katerega sta se podala. V zadnjih šestih letih sta po gorsko-kolesarski poti prečkala Severno Ameriko, preko puščav pa v času njihovega poletja tudi celotno Avstralijo, kjer sta se borila z visokimi temperaturami in odročnostjo. Prečkala sta vulkansko Islandijo, prepleteno z rekami in v petnajstih letih po neutrjenih poteh prekolesarila veliko evropskih držav.


Vas zanima več o kolesarskih turah Luke in Katarine? 

Preberite njune vtise, ki sta jih zbrala na svojih blogih:

Dobro je vedeti!

Plinski kuhalnik na kartušo je lahko prenosljiv in hitro segreje tekočino oz. jed. Ponudbo plinskih kuhalnikov preverite v naši spletni trgovini.
200-gramsko kartušo boste porabili za uro in pol kuhanja, večja, 450-gramska kartuša, pa zadostuje za približno tri ure kuhanja. Na čas porabe močno vplivajo tudi vremenske razmere (temperatura, veter ipd.). Plinske kartuše in jeklenke so na voljo tudi v spletni trgovini Butan plina ali prodajalni na Verovškovi 70 v Ljubljani.
Kartuš ni dovoljeno prenašati ne v kabinski prtljagi, ne v prtljagi, ki je checkirana, zato pred odhodom preverite, kje v tujini lahko nakupite primerne plinske kartuše za gorilnik. 
Propan omogoča uplinjanje tudi na –40 °C, medtem ko pri mešanici butan-propan to ne drži. Več o utekočinjenem naftnem plinu lahko preverite na naši spletni strani, najpogostejša vprašanja s področja plinskih jeklenk pa smo zbrali tudi v blogu 10 najpogostih vprašanj o jeklenkah.
Vetrna zaščita bo poskrbela za nemoteno kuho in čim boljši izkoristek plina, saj je prav veter tisti, ki najbolj vpliva na daljši čas kuhanja s plinom. Dobra vetrna zaščita je lahka, negorljiva in se enostavno zloži.